Verslag Vergadering OC 21/10/2025

Aanwezig: Ann, Sophie, Yannick, Greg, Wes, Uschi, Anouk, Liesbeth, Anke, Philippe, Nele

Afwezig: Veerle, Marjolein, Charlotte

Agenda
1. Financiën
    Rondje voorstellen
    Huishoudelijk reglement nog te tekenen
    Stand rekeningen
    Overstap KBC: afspraak is gemaakt
    Raming komend schooljaar
        Busvervoer culturele activiteiten
        Sint
        Bibliotheek
        Dag van de leerkracht
        Speeltoestellen
2. Activiteiten + agenda
    Fruit op school (subsidies)
    5 oktober - Dag van de leerkracht (voor de leerkrachten) - nabeschouwing
    22 oktober - Halloween
    5 december - Sinterklaas
    18 december - Jingle Bells
    12 januari - Verloren maandag
    20 januari - info avond leren leren

    13 maart - Eetfestijn
    24 april Quiz
    3 april - Pasen (voor de kids in de klas)
    30 mei - Schoolfeest
    22 juni - Receptie 3e kleuterklas (16h)
    23 juni - Receptie 6e leerjaar (19h)

3. Varia


1. Financiën
Huishoudelijk reglement
getekend door iedereen.

Toetsingskader kort toegelicht, voorstel tot aparte vergadering met enkel OC leden om volledig toe te lichten.
Datum wordt nog afgesproken

Stand van rekeningen: inkomsten en uitgaven kort overlopen
Trooper terug in beeld brengen, via de nieuwsbrief.

Overstap bank. Afspraak ligt vast op 3/11

Raming komend schooljaar
- Busvervoer voor culturele activiteiten:
Voorstellingen op school
Bolderkarren interessant voor kinderen die niet (ver) kunnen wandelen of om rugzakken in te steken
Voorstel naar volgend jaar: HH bevragen via in het begin van het schooljaar. Verder uit te werken.

- Sint:
OC volgt de visie van de school (ongeacht dat er geen opgelegde regel vanuit Onderwijs geldt), maar een ethische discussie heeft liefst geen impact op het budget. - Na de Sintintrede evalueren we en bespreken we een budgetraming all-in. Op die manier kan de school rekening houden met het te besteden budget en inzetten naar eigen invulling.

- Bibliotheek: volgend jaar te bekijken hoe het gelopen is
Ondersteunen bij de aankoop van boeken past binnen ons doelstellingenkader op vlak van duurzaamheid, kindgericht en ontwikkelingsgericht.
Voor dit jaar is het gecoverd met een starterspakket vanuit de bib
Vanaf volgend jaar is er een jaarlijkse kost van 750 euro gevraagd. - Meubilair: niet nodig, alles is gecoverd

- Dag van de Leerkracht:
Elk schooljaar merken wij binnen het OC dat we pro-actiever moeten afstemmen. Vooropgesteld is om in juni reeds te beslissen wat we organiseren.
Voorstel: focussen op een attentie die verbindend en duurzaam is, ook voor de leerkrachten. Dit bepaalt een inhoudelijke keuze (vb. beleving i.p.v. materialistisch; een aankoop voor gezamenlijk (duurder en duurzamer) gebruik eerder dan een individuele (goedkopere) attentie)
Wat het budget betreft zouden we in samenspraak per schooljaar kunnen bekijken: duur jaar in projecten, lager budget voor DvdL (vb ontbijt). lichtere projecten, hoger budget voor vb duurdere attentie (cfr zetel). Te bespreken.

- Speeltoestellen
Kleuterschool: voorstel: draaipalen, wiebeldiertjes op het grasveld voor de zandbak.
Lagere school: speeltoestel werd vanuit het OC terugbetaald (ca 6.500 euro). Dit werd gestort op de schoolrekening.

2. Activiteiten
Fruit op school - 1e woensdag van de maand
Eindafrekening vorig schooljaar werd doorgegeven. Dit blijft een moeizame oefening om de subsidiestructuur helder te krijgen

Voor aanvraag dit schooljaar ontvingen we reeds een goedkeuring voor de lagere school. Kleuterschool nog niet ontvangen - directie kijkt na.

5 oktober - Dag van de leerkracht (voor de leerkrachten) nabeschouwing
Fijne feedback ontvangen. 
Met plezier! 🙂

22 oktober - Halloween
Klastraktatie - bonnetjes binnen te brengen door leerkrachten

5 december - Sinterklaas
Klastraktatie 50€/klas + bezoek Sint

Trekker: Uschi
Vraag aan directie: voorziet OC strooigoed of is dit inbegrepen?
    688€ hele dag entertainment + beperkt strooigoed. Deel hiervan gaat naar een goed doel.

Wat nog aan te kopen? (speculaas, mandarijnen)
Zakjes vullen voor kleuters hoeft niet meer -> gelijkaardig als lagere school

18 december - Jingle Bells / Kersthappening
Trekker: Wes en Liesbeth

Communicatie HH te starten

Paletten vooraan kraampjes zijn beschikbaar (Joris)
Werfkast aan te vragen: directie

Yannick: verwarring kerstmarkt school en kerstdrink i.v.m. cash betalen
Start- en einduur (half 6)
Dit moet duidelijk op de affiches gecommuniceerd worden

To do:
Pannenkoeken: +-200
Dit moeten er zeker meer zijn, omdat ze na een uur volledig op waren.
Op voorhand bakken is ideaal, enkel opwarmen op moment zelf gaat vlot

Start opbouw om 13u: luifel moet vrij zijn (geen dansjes meer komen oefenen)

Detail: kartonnen bekers te checken: veel gebruikt bij fruit 3/9/’25

Glühwein / chocomelk: anders opwarmen of vroeger beginnen: voorstel gasvuurtjes camping gebruiken?

Verhouding sandwiches en broodjes aanpassen (vorig jaar: 250; alles op)

Koor kinderen nauwelijks hoorbaar onder de luifel


Voorstel voor aanpak naar vorig jaar - nog in detail te bespreken:
“Dubbele toog” (zie schoolfeest), met HH om alles tegelijk aan te geven. Zowel eten en drinken zodat er niet dubbel moet aangeschoven worden

Aanvulling: rijen maken zodat er niet door elkaar wordt aangeschoven en van: “ik sta hier al lang en niemand bedient mij”

Enkel mogelijk indien er genoeg HH zijn


13 maart - Eetfestijn
Trekker: Uschi

Uschi informeert naar wat mogelijk is bij Pieters
Spaghetti bolognaise, veggie, lasagne, mac k&h
Alles warm te leveren
Enkel nog te serveren
7€ per persoon / kinderen 3.5€ per persoon
Communicatie

3. Varia

1. Voorstel: OC staat mee in voor lege brooddozen
Brood en charcuterie voorzien voor zij die geen boterhammen bij hebben, te beleggen bij fruitmoment en in diepvries steken
Afspraken met bakker en beenhouwer - te informeren
Rozijnen/nootjes aankopen t.v.v. fruit - te voorzien op centrale plek

2. Zakken voor luizen: Nele informeert en komt hier op terug

3. Werkgroep verkeer: fluo controles 4x, wanneer in orde krijgen de kinderen elke keer een fluo spaakrietje. Zo kunnen ze er 4 verzamelen.